Pontus Plænge
Konstnärlig ledare
Utbildad till skådespelare vid Teaterhögskolan i Stockholm. Verksam sedan 1993 vid teatrar som KulturhusetStadsteatern i Stockholm, Turteatern, Radioteatern och Östgötateatern. Bland rollerna märks Mercutio i Romeo och Juliet, Freddy Eynsford-Hill i Pygmalion, Fyedka i Spelman på taket, Anybodys i West Side story, Rocky Gravo i Maratondansen, Prior i Angels in America, Georges i La Cage aux Folles. På Shakespeare på gräsgården/Shakespearefabriken: Macduff i Macbeth, Viola/Sebastian i Trettondagsafton Hamlet, Teseus/Oberon i En midsommarnattsdröm, Brutus i Julius Caesar och Don Pedro i Mycket väsen för ingenting. Som regissör har han bl.a. satt upp Strindbergs Dödsdansen på Malmö Stadsteater, Shakespeares Romeo och Juliet på Dalateatern, Hjalmar Bergmans Swedenhielms, Sara Stridsbergs Dissekering av ett snöfall, Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap och Michael Frayns fars Rampfeber på Östgötateatern. På Shakespeare på Gräsgården/Shakespearefabriken har Pontus satt upp t.ex. Trettondagsafton, Köpmannen i Venedig, Kung Lear, Rickard III, Mycket väsen för ingenting och Vintersagan. Senast medverkade Pontus i The sound of music på KulturhusetStadsteatern i Stockholm.
Marika Strand
Marika Strand har arbetat som skådepelare i Östgötateatern fasta ensemble sedan 1990. Dessförinnan var hon engagerad i Helsingborgs stadsteater och Älvsborgsteatern. På Östgötateatern har hon medverkat i bland annat Ett Dockhem, Timmarna med Rita, Vildanden, Farliga Förbindelser, Änglar i Amerika, Swedenhielms, Ensam och Rampfeber, Fly Me To the Moon och Kaos är Granne med Gud. Under hösten 2023/2024 är hon aktuell i musikalen Waitress. Under våren 2024 ser vi henne i den turnerade föreställningen på länet Rut & Ragnar.
Fanny Lindstedt Grahn
Regiassistent
Studerar dramatik på Biskops Arnö folkhögskola och driver teatergruppen HJÄRTER FEM. I våras skrev och regisserade hon performanceföreställningen ”JULIE” på Musikaliska Kvarteret i Stockholm. Det här är Fannys fjärde produktion på Fabriken, hon har tidigare varit regiassistent på ”Vintersagan” (2021), ”Mycket väsen för ingenting” (2022) och ”Argbiggan” (2023).
Inga Onn
Inga är utbildad på Teaterhögskolan i Stockholm och har sedan dess spelat på en rad teatrar runtom i Sverige. Det har blivit många klassiker genom åren. Hon återvänder ofta och gärna till teater för barn och unga och har turnerat mycket, särskilt med Estrad Norr, regionteatern i Östersund, där hon regidebuterade 2016. Sedan dess har hon regisserat parallellt med skådespeleriet. De senaste åren har hon även hunnit med att undervisa skådespelarstudenter, främst i Shakespeares texter och i verslära. På Shakespeare på Gräsgården har vi sett henne spela många roller, bland andra Ofelia i Hamlet 2004, Rosalind i Som ni vill ha det 2011, Hippolyta/Titania i En midsommarnattsdröm 2015, Lans i Två adelsmän från Verona 2018 och Lady Macbeth 2019. Sommaren 2021 var hon Paulina i Vintersagan. Inga tillhör teaterns konstnärliga råd och Mycket väsen för ingenting är hennes regidebut på Shakespearefabriken.
Astrid Kakuli
Dansare, koreograf och skådespelare. Studerade vid Balettakademien i Stockholm åren 1996–1999 och fortsatte studierna vid Teaterhögskolan i Malmö 1999 där hon utexaminerades 2003. Verksam vid ett flertal av Sveriges teaterinstitutioner och fria grupper, så som Uppsala Stadsteater, Riksteatern, Bohusläns Teater, Teater Tribunalen, Malmö Stadsteater, Unga Teater Västmanland, Ung Scen Öst, Shakespeare på Gräsgården med flera. Har under senare år gjort ett antal produktioner i Carolina Frändes regi på Kulturhuset Stadsteaterns barn- och ungdomsscen i Skärholmen som Norrtullsligan, Vågen, Fablerna med flera. Är sedan hösten 2018 ledarmot i Shakespeare På Gräsgårdens konstnärliga råd.
Per-Johan Persson
Per-Johan är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 1995 – 1999. Har varit anställd vid ett flertal av landets olika teatrar, bland annat Teater Västernorrland, Dalateatern, Ung Scen Öst, Dramaten och Östgötateatern. Per-Johan tillhör det konstnärliga rådet i Shakespearefabriken och har medverkat sedan starten. Per-Johan är också anställd vid Teateralliansen.
Anna Sigurdsdotter
Anna är frilansande scenograf och kostymdesigner med en lång rad produktioner runtom i landet bakom sig. Hennes arbeten har synts på större scener som Dramaten, Östgötateatern och Smålands Musik&Teater och på mindre scener som Mittiprickteatern och Teateri. För Shakespearefabriken har Anna gjort scenografi och kostym till Stormen i Vadstena Slott 2012, kostym till Två adelsmän från Verona på Gräsgården 2018 samt kostym till Macbeth 2019 och Vintersagan 2021 i Fabriken.
Hannah Alem Davidsson
Direkt efter att Hannah 2014 avslutat sin treåriga skådespelarutbildning (Wiks teaterlinje, Teater Västanå/Berättarteater, Skara Skolscen) började hon arbeta på Angereds Teater i ”Vem bestämmer över Angered”, regi Malin Holgersson. Efter en kort avstickare till Malmö och Potato Potato våren 2015 återvände hon till Göteborg för engagemang på Backa Teater där hon bl.a. har medverkat i ”Misfits”, regi Mattias Andersson, ”5114 dagar”, regi Johanna Larsson och ”DNA-Dansa Nära Anhörig”, regi Tove Sahlin. Sedan hösten 2017 spelar hon också på Göteborgs Stadsteaters scener vid Götaplatsen. Där debuterade hon som Robert i ”Utvandrarna”, regi Pontus Stenshäll. Nu senast i vår spelade hon Armande i Molières ”Lärda kvinnor”, regi Hilda Hellwig och Emma i ”Ship of Fools”, regi Carina Reich, Bogdan Szyber. I höst spelar Hannah dottern Eva i ”Puntila och hans dräng”, regi Pontus Stenshäll. Efter två fantastiska somrar med Shakespeare på Gräsgården som medverkande i ”Romeo och Juliet” och ”Två adelsmän från Verona” ser Hannah det som ett privilegium att vara med ännu en sommar och inviga Shakespeare på Fabriken med ”Macbeth”.
Quang Cao Dai Phat
Konstnärliga rådet
canadian pharmacy world https://site669726570.fosite.ru/
You said it nicely..